Categories
Projects

Automatic IIUM Schedule Formatter V3

Assalamualaikum semua, ini arahan untuk versi yang lama. Sila pergi ke laman utama, yakni http://iiumschedule.appspot.com untuk arahan yang terbaru.

Assalamualaikum semua? Apa khabar? Ok, so mengikut apa yang ditulis di atas ini, dengan ini secara rasminya pada hari ini, Automatic IIUM Schedule Formatter sudah menjangkau versi ke 3! Walaupun korang tak pernah dengar pon tentang nye, tapi saya tetap panggilnya versi ke tiga sebab ada benda yang baru.

Ok, so tanpa melengahkan masa lagi, mari kita lihat screenshot baru Automatic IIUM Schedule Formatter:

Ok, so fist of all, You know I’m not a good designer. So memanglah tak lawa, but that’s not the point. The point is, AISF(Automatic IIUM Schedule Formatter) sekarang sudah:

  1. Mempunyai theme gallery.
  2. Boleh tukar CSS manually.
  3. Boleh tukar Template manually.
Dan tidak dilupa juga Styler yang masih lagi wujud.
Cara menggunakan AISF
Untuk browser berasaskan webkit (Chrome atau Safari):
  1. Copy SETIAP SATU HURUF code kat bawah nie:
    javascript:(function(){var e=document.createElement('script');e.src = 'http://iiumschedule.appspot.com/static/scheduleformatter.js';e.type='text/javascript';e.addEventListener('load',function(){startscheduler()} );document.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(e);})();
  2. Bukak korang punye Course Registration Slip (CRS) kat myiium.
  3. Paste code tadi kat url bar dan PASTIKAN IA DIMULAKAN DENGAN ‘javascript:’
  4. Mungkin korang akan perasan ada “Popup blocked”. Bukak popup itu, dan jumpalah AISF.
Untuk Firefox:

  1. Right click link Automatic IIUM Schedule Formatter.
  2. Click “bookmark this link”.
  3. Bukak korang punye Couse Registration Slip(CRS) kat myiium.
  4. Click firefox punye bookmark menu dan click bookmark yang korang baru buat tadi.
  5. Sekali lagi, mungkin korang akan perasan ada “Popup blocked”. Bukak popup itu, dan jumpalah AISF.
Ok, so that’s it lah. Sepatutnya saya tulis lagi macam mana nak gunakannya, tapi caranya agak memerlukan mereka yang sedikit berpengatahuan dalam mengedit css dan EJS template. So, kalau tak reti apa-apa sangat, saya rekemen kamu tweak kat Styler atau tukar theme aje, yang mana sekarang nie ada satu theme aje iaitu “Basic” yang saya sendiri buat. Kemudan, klick link “Save” kat atas tu. Mungkin akan ada lagi “Popup blocked”, so bukaklah popup itu. Bolehlah anda save, simpan atau print.
Oh, kalau kamu dah berjaya buat satu design yang bagus, dan bila saya kat bagus, maksud saya lebih bagus dari “Basic” yang mana kemungkinan besar design kamu akan jadi lebih bagus dari “Basic”, maka janganlah malu-malu men-submit design korang. Cuma click link ‘submitting’ kat theme gallery, masukkan nama theme tersebut, nama anda, email serta selesaikan captcha, kamudian theme anda sudah ada dalam gallery. Refresh saje AISF dan anda patut nampak design anda di situ.
So thats it lah! Sebar-sebarkanlah berita ini, design-designkanlah jadual anda, sebarang comment boleh comment kat bawah nie, sebarang aduan, nak buang design yang silap, boleh email saya di asdacap@gmail.com . So bye bye dan assalamualaikum!

Leave a Reply

Your email address will not be published.