Categories
Projects

I’m not going bla-bla.

Hai! Assalamualaikum semua!

Seperti biasa hari ini, saya akan sekali lagi menceritakan perubahan-perubahan terbaru terhadap projek terkini saya iaitu YourAgregator!. Dalam dua hari ini ada dua perubahan yang saya anggap agak besar, yang lain itu semuanya hanya ‘bugfix’ dan ‘tweak’ tapi yang dua ni ialah ‘feature’. Apakah ia? You guess it…..COmment(s).

Boleh reply kat comment orang lain.

Ya benar, comment ini sudah online, walaupun susah digunakan dan bermasalah. SO macam mana nak pakai ini comment? First, bukak agregator macam biasa, pastu ‘hover’ korang punye mouse kat post yang berkenaan, nanti keluar load, pastu dia kata ‘0 comment’. Tekan teks tu nanti dia bukak page lagi satu yang khas untuk meng-komen. Pastikan korang ialah member, kemudian commentlah. Tapi benda ni masih lagi bermasalah disebabkan pelbagai perkara contohnya GAE punye database tu tak ACID complient menyebabkan ada sikit delay lebih kurang 5 saat (agaknye) untuk change tersebut propagate ke seluruh server. Itu bermakna mungkin akan ada sikit ‘glitch’ macam bila korang tekan ‘more comment’ nanti keluar balik comment sebelum ini (bila dah upload, baru dia nak buat hal…). Refresh aje, nanti ok lah.

Kok ada dua si?

Satu lagi perubahan yang (bagi saya) agak besar ialah kombinasi AJAX dan window.history serta view khas, yang, menyebabkan korang tak perasan apa perbezaannya.So, mari kita dive in balik kat agregatortest.youragregator.appspot.com/home. Bila dah load, perasan tak yang urlnye dah ubah daripada /home kepada /agregator?.

Sekarang korang tekan mana-mana comment, macam post blog ni yang lepas “I’m going bla-bla” ada 38 comment kan (saya sorang aje yang comment)? tekan comment tu. Perasan tak yang ada loading gif sebentar?

kemudian baru dia bukan page tersebut.  Anyway, pastu tengok yang korang punye url dah bertukar kepada /feed_page?feed=50

Dan yang paling penting, korang perasan tak yang semua ni berlaku tanpa refresh? Haha! Itulah dia. Benda ni adalah untuk mengimprove user experience. Dan kalau korang tekan butang ‘back’ (kat chrome bukan kat webpage). Nanti dia tidak pakai reload, sebaliknya dia pakai AJAX untuk load balik agregator. Setakat ini benda itu agak simple dan berguna untuk tiga page aje iaitu, agregator, feed_page(yang ada comment) dan submit_page. Tapi dengan adanya asas untuk teknik ini, kita boleh buat macam-macam page lagi dan kita boleh bagi admin buat page sendiri macam ‘rules and regulation’ atau ‘abaout iiium-news’. Tapi semua itu masih angan-anganlah… mungkin ambil masa lagi seminggu (atau tiga hari) untuk saya buat benda tu. Tambahan lagi, benda ni masih lagi baru (sebahagian daripada HTML5) dan perlukan browser yang baru untuk berkesan. Tapi buat masa ni, saya akan fokus untuk ‘membersihkan’ kod yang agak bersepah, dan kemudian akan ada sikit bugfix. Apapun, saya rasa baik saya buat sikit TODO list untuk feature dan kerja yang akan datang….kat post yang lain.

Leave a Reply

Your email address will not be published.